Maatregelen

Maatregelen om overlast aan te pakken op het gebied van  mobiliteit, veiligheid, gastvrijheid & toerisme en communicatie. 

Mobiliteit (verkeer, reizen en parkeren)

Met Park + Beach kunnen bezoekers goedkoop parkeren op een andere plek in de stad. Vanaf de stad kunnen ze met de tram, een deelfiets, deelbakfiets of deelscooter naar het strand. Vanaf Duindigt biedt Park & Bike de mogelijkheid om goedkoop te parkeren en met een deelfiets verder te reizen naar het strand. 

Kijk voor meer informatie over Park + Bike en andere Park + Ride mogelijkheden op de pagina Slim parkeren: Park + Ride (P+R).  

Parkeren 

Er zijn meer (tijdelijke) fietsenstallingen op Scheveningen en wegwijsborden daarnaartoe. En de gemeente zet fietscoaches in die bezoekers helpen bij het parkeren van fietsen en scooters. Voor deelscooters heeft de gemeente speciale parkeervakken gemaakt. Tijdens het strandseizoen (van 1 april tot 1 november) kunt u een deelscooter alleen parkeren en afmelden binnen deze vakken. Op meerdere plekken in Scheveningen is een parkeerverbod. Op veel parkeerplekken geldt tussen 1 juni en 1 oktober een maximale parkeertijd van 1 of 2 uur vanaf 10 uur ‘s ochtends. 

Parkeercontroles 

Ook zijn er veel meer parkeercontroles. De gemeente heeft het wielklembeleid aangepast. Handhavers mogen de wielklem direct bij de 1e parkeerbon plaatsen. Bezoekers die geen parkeergeld betaald hebben, lopen zo een groter risico op een wielklem. Op meerdere plekken komen snelheidsdisplays. Bij drukte sluit de gemeente de eerste Haven en de Strandweg af. 

Op Bereikbaarheid Haagse stranden en denhaag.com vindt u alle vervoersmogelijkheden naar het strand. 

Veiligheid

Hoe drukker het is in Scheveningen, hoe meer controle er is. Er zijn dan meer verkeersregelaars, politie, handhavers, beveiligingsteams en boswachters op straat, op het strand en in de duinen. Handhaving en politie controleren vaker. Zij controleren bijvoorbeeld op te hard rijden, geluidsoverlast, foutparkeren en slecht gedrag op het water. Ze geven boetes als bezoekers alcohol of drugs gebruiken, of lachgas gebruiken of verkopen. Dat is allemaal verboden. De gemeente en de politie kijken ook hoe zij straatintimidatie (zoals fluiten en sissen naar meisjes en het lastigvallen van voorbijgangers) kunnen voorkomen en aanpakken. Straatraces en geluidsoverlast van voertuigen zijn te voorkomen door bijvoorbeeld wegen af te sluiten, blokkades aan te brengen en meer (geluids)controles te houden.  

Veilig zwemmen 

Zwemmen in de haven is verboden. Het is erg gevaarlijk. Toch zwemmen veel jongeren er nog steeds. Daarom liggen er boeien in het water. Die voorkomen dat boten op de plek komen waar de jongeren zwemmen. 

Ook is er een digitaal zwemwaterbord. Hierop staat informatie over de kwaliteit van het zwemwater, gevaarlijke stromingen en wat bijvoorbeeld de gekleurde vlaggen op het strand betekenen. De gemeente zorgt er zo voor dat bezoekers deze informatie beter kunnen zien. En beter kunnen begrijpen. Op de boulevard delen gastheren, gastvrouwen en kinderen in de zomer polsbandjes uit. Met de bandjes kunnen ouders hun kinderen makkelijker terugvinden als ze die kwijtraken. 

Gastvrijheid en toerisme

Op warme dagen zijn er gastheren, gastvrouwen en fietscoaches op de boulevard en op het strand. Ze geven informatie en vertellen bezoekers wat de regels op het strand zijn. Op het strand zijn extra grote vuilnisbakken geplaatst. De afvalbakken worden extra vaak geleegd. In het voorjaar van 2022 heeft de gemeente alle 9 bestaande stranddouches op Scheveningen vervangen voor nieuwe douches. 

Ook zijn er 4 nieuwe douches bijgekomen: 

  • 2 bij het Zwarte Pad
  • 1 bij de Keizerstraat
  • 1 bij het Beach Stadium

De nieuwe douches hebben een dubbele, duurzame douchekop en een tapkraan om een flesje water te vullen. 

Bezoekers informeren 

De gemeente wil bezoekers beter informeren. Via de website, sociale media, ter plekke en via de kanalen van hotels en toeristische evenementen. Het verspreiden van toeristen (in tijd en plaats) op drukkere momenten helpt overlast voor bewoners, ondernemers en andere bezoekers te verminderen. Daarom is er op denhaag.com een online druktekaart te vinden. 

Bezoekers zien op die kaart hoe druk het op dat moment langs de Haagse kust is. Zij kunnen dan op tijd voor een ander vervoermiddel of een ander strand kiezen. 

Bekijk de online druktekaart

 

Communicatie (met bezoekers, bewoners en ondernemers)

Naast alle informatie rondom bereikbaarheid en (zwem)veiligheid, informeert de gemeente bezoekers over de regels op het strand. Dit om Scheveningen veilig, gezellig en schoon te houden. Zo rijden er op drukke dagen karretjes rond met daarop de strandregels. In de Stadskrant en de Scheveninger komen artikelen over bijvoorbeeld veilig zwemmen en het verminderen van afval. Bij het Infopunt naast de Pier kunnen bezoekers, bewoners en ondernemers in de zomer vragen stellen.  

Zomerupdates 

De gemeente laat regelmatig aan bewoners en ondernemers van Scheveningen weten hoe het gaat met de maatregelen via zomerupdates in de Scheveninger, deze website en een nieuwsbrief. Ook gaat de gemeente op verschillende manieren in gesprek met bewoners en ondernemers om te weten hoe zij over verschillende zaken denken en wat zijn belangrijk vinden. Deze informatie helpt de gemeente de goede dingen te doen om de (overlast)problemen in Scheveningen op te lossen.  

Mening geven 

Ook deze website komt voort uit het Actieplan. De website is gebouwd om bewoners en ondernemers steeds snel en goed te informeren over gebeurtenissen en ontwikkelingen vanuit het Actieplan en binnen het stadsdeel Scheveningen. Bewoners en ondernemers krijgen via deze website op termijn ook steeds meer mogelijkheden om mee te denken en hun mening te geven over verschillende ontwikkelingen en projecten.