Marcel, Barry en Bert

Marcel, Barry en Bert

De historisch hete zomer 2022 is voorbij. Het is eind september 2022, met regen aan de kust. ‘Nou, het badseizoen is wel over’, grappen operationeel coördinatoren Marcel, Barry en Bert.

operationeel coördinatoren Marcel, Barry en Bert

In 99% van de gevallen ging het goed, in Scheveningen en Kijkduin, zeggen ze. De mussen vielen van het dak, maar aan zee een lekker windje. ‘Je zag mensen genieten van een visje en patat, van strand en zon.’

Marcel, Barry en Bert waken over de toeristische toeloop en verkeersstromen. Met informatie uit zo’n 15 bronnen maken ze voortdurend een plaatje van de drukte. Hun hoofddoel: duizenden binnenkomende en vertrekkende badgasten in goede banen leiden. 

Die 3 merken op wat anderen niet zien. Rijden Duitsers massaal naar de kust? Vakantie in Noordrijn-Westfalen. Blijven plaatsen in parkeergarages bezet? Dan staan daar auto’s van overnachters. Tijdelijk druk bij de Gevers Deynootweg? Dan is het Circustheater wellicht uit. Op webcams grote golven op zee zichtbaar? Dan snellen de surfjongens en -meisjes toe. Eigenlijk proberen de coördinatoren de verkeerssituatie te voorspellen en managen, met een stapel data. 

Ze ‘horen, zien en voelen’ de kuststrook. Je moet verkeersinformatie snappen, zeggen ze. Op de monitor kan het rustig lijken bij het Zwarte Pad. Dat lijkt gunstig. Totdat je weet dat het daar is afgesloten, wegens drukte.

Verrassingen zullen er altijd zijn: ‘Het komt voor dat iemand z’n auto gaat inlaten en daarna wil vertrekken. Parkeerplaats vrij! Sommige mensen stoppen dan midden op de weg, om te wachten. Het laden duurt een eeuwigheid, de file groeit en groeit. Dan grijpen we in. Een waarschuwing is vaak genoeg.’

De Haagse verkeercentrale (in de weekenden de regionale verkeerscentrale in Rhoon) signaleert de verkeersstromen op afstand. Het Haagse bedrijf Team Intro dat ook de verkeersregelaars inzet, doet vanuit dr. Lelykade verslag van de lokale drukte. Data worden ook aangeleverd door de handhavers, politie, hotels, deelscooterbedrijven, boswachters, de afdeling Parkeren en komen – heel belangrijk – uit allerlei Whatsapp-groepen. Opgeteld een duizelingwekkende stroom gegevens.

Hun collega-professionals zijn uitstekend bereikbaar, zeggen ze. Die weten precies wat hun taken zijn. Ze kennen elkaar persoonlijk. ‘Als we willen, kunnen we elke week wel naar iemands verjaardag!’ En dan, serieus: ‘Dankzij dit alles kunnen we binnen 15 minuten een bijna perfect plaatje van de omgevingsdrukte maken.’

Maatregelen die de gemeente kan nemen, zijn:

  • Waarschuwen op matrixborden boven de snelwegen.
  • Informatie plaatsen op dynamische borden (DRIPS’s) langs en boven de wegen naar het strand.
  • Publiek informeren via social media.
  • Het voordelige Park+ Beach (€ 5 per dag) promoten.
  • Publiek attenderen op de grote parkeergarage, Parking Strand aan de Zwolsestraat.
  • Verkeer wegleiden van verstoppingen, dus omleiden.
  • Waarschuwing of beboeten van mensen die doorgang blokkeren.
  • In alleruiterst geval: wegen afsluiten, mensen terugsturen.

De 3 waken ook over de gezelligheid. Ze letten ook op intimidatie, zoals naroepen en sissen. Elke groep is anders. De sfeer op een stuk strand met gezinnen met kleine kinderen verschilt sterk van het deel ‘chickies en chips’. Daar, op de Strandweg tussen de rotonde en het havenhoofd, rijden en lopen jongens heen en weer. Breed en vol bravoure, ‘meiden kijken’. Dat vraagt iets meer aandacht. 
 
Marcel, Barry en Bert: ‘Wij worden blij van een dag met veel hectiek, waarin we met alle partners samen goede besluiten nemen. Onze best denkbare afsluiting van zo’n drukke dag aan de kuststrook is: ‘Geen bijzonderheden, tot morgen!